Pravidla Ucet
Nepřihlášen

Článek

Menu

Particles, T2, částicové systémy
Napsal: amateur
Přidáno: 24.11. 2010

A je to tady, pokračujeme v tankování. Ať ohně hoří a vody se točí. T v názvu znamená Teoretická. Druhá série totiž bude mít písmenko P, bude tedy Praktická

Tak, konečně je to tady. Další díl seriálu na téma particles system. Protože dělím čas mezi mnoho jiných činností, trochu to trvalo. Vím, snad mi někdy odpustíte.


Teorii spojím s obsahem příštích dílů. Nejprve si povíme něco o particlech jako takových. Další částí budou emitéry.


A příště nás budou očekávat nastavení particlů. Co přinese budoucnost, ukáže čas a má vůle :D


Particle systems neboli částicový systém. Jde o jakousi nadmnožinu všeho ostatního. Bez nastavení PS si neškrtnete. Tedy, jak na to?



Vytvoření particle systému není obtížné.
Slouží k tomu příkaz

part_system_create()

Tento příkaz vrací identifikaci systému, která se později dosazuje do emitérů, částic a deformátorů. O těch jindy.
Tento příkaz je potřeba vytvořit jako první, vkládá se tedy buď to create eventu, nebo do start game eventu. Jinak systém hodí chybu.



Další příkazy jsou tyto:

part_system_destroy(id) //zničí částicový systém (dále už jen PS) daného ID
ID je právě ta hodnota, kterou nám dá první uvedený příkaz
part_system_exist(id) //vrátí true, pokud existuje PS daného id
part_system_clear(id) //"vyčistí" PS, odstraní emittéry, částice, deformátory a vrátí defaultní nastavení
part_system_draw_order(id,oldtonew) //zajímavý příkaz, který určuje, jestli se budou dřív zobrazovat nové, nebo staré částice. Zní to zmateně, ale jen změnou true za false (nebo naopak) v položce oldtonew lze docílit velmi odlišných efektů.

Zde se omlouvám. S tímto příkazem nemám zkušenosti. Snad mě někdo doplní. Informace o tomto příkazu přinesu v praktické části.


part_system_depth(id,depth) //nastaví hloubku PS a tím i to, v jaké urovni se budou zobrazovat částice. Poměrně důležitá funkce.
part_system_position(id,x,y) //trochu zbytečná funkce vzhledem k tomu, že reálně je místo vytvoření particlů dáno emittérem. Nicméně při pohybujících se objektech a podobných kouzlech i celkem užitečná funkce.


Toto by bylo k základní sadě. To je v podstatě vše, co je třeba k vytvoření a základnímu nastavení PS. Nicméně...

...je zde ještě několik věcí, které tématiku značně rozšíří.

part_system_automatic_update(id,automatic) //zde se na místo automatic doplňuje true nebo false (0 nebo 1). Funkce nastaví PS, zda se má sám obnovovat. Normálně je hodnota nastavena na 1, tedy zapnuto.
part_system_automatic_draw(id,auto) //pracuje se s tím stejně jako s předchozím, ale zdese nenastavuje obnovování vlastností, ale vykreslování. Pokud toto bude vypnuté (0), částice se nebudou vykreslovat.
part_system_update(id) //toto přímo souvisí s výše uvedenými. Zařídí, že se PS obnoví, tedy získá nové vlastnosti, pokud jsou nastaveny příkazy nahoře.
part_system_drawit(id) //stejně jako výš, jen s vykreslováním


A k čemu že tohle vlastně je dobré? No představte si, že máte hru, v ní množství částicových efektů. PS řere výkon jako prase, když to řeknu naplno. Proto se občas vyplatí (mimo scénu nebo když prostě nejsou potřeba) je vyřadit z výpočtů. Å etří to výkon.

To by bylo k PS vše. Na závěr ještě část, která sice víc zapadá k samotným částicím nebo emittérům, ale tam toho bude víc než dost, proto to řadím sem.



part_particles_create(id,x,y,type,počet) //tohle vyemituje daný počet částic daného typu. O tom, co to ten typ částice je si povíme později.
part_particles_create_color(id,x,y,type,barva,počet) //to samé jako výš, jen barevně
part_particles_clear(id) //zničí veškeré částice v systému
part_particles_count(id) //spočítá všechny částice v systému.
TIP: užitečná funkce pro měření vyžadované HW kapacity pro určité částice.

PZN: Zde popsané údaje jsou poměrně suchá teorie, vím. Jakmile dokončím teoretické díly, vrhnu se na praxi. Tam ale budu počítat se znalostí teorie, tak ať se neztratíte ;)
Pro dnešek se loučím, mějte mě rádi ;)
Ostatní díly seriálu:
Klíčová slova: particles, částice, basic, základní, efekty, effects
 

Komentáře:

Napsal: amateur
Přidáno: 29.11. 2010

Samozřejmě, v praktické části zájemce provedu částicovými systémy opravdu od A do Z

A v praktické uvedu příklady, protože z vlastní zkušenosti vím, že jen praxe není vše :)

Trvalý odkaz

Napsal: NicharCZ
Přidáno: 25.11. 2010

Moc pěkný :) Budou i atraktory a deflektory?

Trvalý odkaz

Velkej Chytrák
Copyright (c) 2001-2010