Pravidla Ucet
Nepřihlášen

Článek

Menu

Photoshop - křivky
Napsal: bedikk
Přidáno: 05.08. 2010

Pero, to je nástroj, kterého se dost lidí bojí, přitom není těžké ho ovládnout. Pokud se s ním naučíte, jsem si jistý, že si ho zamilujete. Dá se použít na vytváření efektů, tvarů, ořezávání atd. Upozorňuji, že článek je převeden z prvního VCH.

Na výběr máte z pětice nástrojů, ale to není zas tak pravda, nástroje to jsou jen dva (Pero a Cesta od ruky). Ostatní tři jsou zde pouze pro lidi, co neznají klávesové zkratky. Používat zkratky je mnohem pohodlnější, takže si těch tří všímat nebudeme.

Ještě předtím, než začneme pracovat, všimněte si, že v liště nahoře máte na výběr ze tří režimů (Vrstva tvaru, Cesty, Vyplnit obrazové body). My budeme pracovat v režimu druhém. Aby se nám tvar rovnou nevyléval barvou.

Tvoříme křivku

Nyní se vrhneme na samotnou práci s Perem. Otevřete si nový dokument a klikněte na libovolné místo v něm.

Vytvořil se malý šedivý čtvereček, kterému říkáme kotevní bod. Co s ním?

Klepněte o kousek vedle a nepouštějte tlačítko myši. Vytvoří se další bod, který je spojený s tím prvním úsečkou. Pořád držte tlačítko myši a táhněte kurzorem. Vidíte, jak se vám úsečka prohýbá a tím jak táhnete, vytváříte křivku. Až budete spokojeni s tvarem, můžete pustit tlačítko myši.

Znovu klikněte o kousek vedle a vidíte, že si Photoshop vytvořil křivku sám. Jde o to, že tím, jak jste prohnuli první úsečku, tak Photoshop pak v té křivce pokračoval.

Upravujeme křivku

To je základ jak křivky tvořit, co takhle je upravovat? Jednoduše! Začneme posouváním kotevních bodů. Když máte zvolený nástroj Pero a stisknete klávesu CTRL , vidíte, že se vám změnil kurzor. To je to co potřebujeme.

Držte CTRL, klepněte na nějaký Kotevní bod a táhněte jím. To je velice jednoduché, co když chceme upravit křivku? K tomu slouží stejná zkratka, držte CTRL a klepněte na kotevní bod, u kterého chcete upravit křivku (v našem případě ten druhý). Vidíte, jak se z bodu zpustili další, menší body. Když budete stále držet CTRL a začnete hýbat s nějakým z menších bodů, uvidíte, jak se křivka bude měnit.

K dalším úpravám patří přidávání a odebírání Kotevních bodů přímo v křivce. Abyste to mohli provést, musíte mít vybranou možnost Auto +/-.

Nyní už jen stačí kliknout na libovolné místo do křivky. Tím jí rozdělíte a na to místo přidáte další bod.

Jedná se o klasický kotevní bod, takže ho můžete táhnout a křivku tak upravovat.

Kotevní body odebíráme tím způsobem, že na ně jednoduše klepneme. Bod zmizí a uzpůsobí se tak i cesta.

Dále nesmíme zapomenout na zkratku ALT, která slouží k tomu, když chcete udělat ostrý tvar, když nechcete, aby Photoshop pokračoval v první křivce, ale aby vytvořil rovnou úsečku.

Zase si udělejte nějakou takovouhle křivku. Teď chceme vést rovnou úsečku z druhého bodu kolmo nahoru. Pokud jen klepneme nad druhý bod, Photoshop nám vytvoří něco takového:

To nechceme, my potřebujeme vytvořit hranu, chceme aby mezi druhým a třetím bodem byla úsečka. Toho docílíme tak, že ještě předtím, než vytvoříme třetí bod, držíme ALT a klepneme na bod druhý.

Vidíte, že ta dlouhá kotevní čára, která z bodu vedla, zmizela. Nyní můžeme vesele vytvořit další bod a uvidíte, že ta první křivka nebude pokračovat.

Co s křivkou dál?

Máme nějakou jednoduchou křivku, co s ní? Cesta samotná nic neznamená, pokud bychom uložili obrázek, na kterém by byla jen cesta, tak uložíme jen bílé plátno. Tak můžeme jí třeba vytáhnout. Klepněte pravým tlačítkem někam ke křivce a zvolte „Vytáhnout cestu“.

Vyskočí vám dialogové okno. Zde máte na výběr, jakým způsobem chcete křivku vytáhnout. Já volím Å tětec. Dále je zde možnost Simulovat přítlak. Záleží na vás a na tom, čeho chcete vytažením dosáhnout. Než zvolíte možnost Vytáhnout cestu, přesvědčte se, že máte ten váš nástroj (v našem případě Å tětec) dobře nastaven (správná velikost atd.). Když všechno máte, zvolte tedy Vytáhnout cestu. Vidíte, že zde stále zůstala cesta. Tu jednoduše odstraníte tak, že klenete pravým tlačítkem myši na křivku a zvolíte odstranit cestu.

Nyní vidíte už jen vytaženou cestu, která se nedá dále upravovat.

Další tvary a Vektorová maska

Stejně tak jako jsou ve Photoshopu přednastavené Jiné tvary (Custom shapes), tak i vy můžete takovéto tvary vytvářet pomocí pera. Jednoduše si vytvořte nějaký tvar. Nyní už ne jen křivku, ale celý tvar, to uděláte tak, že ta cesta bude uzavřená. Když cestu uzavřete, tak kotevní body zmizí, zobrazíte je tak, že podržíte CTRL a klepnete na cestu.

Když máme nějaký uzavřený tvar, tak z něj můžeme udělat již zmiňovaný Vlastní tvar, nebo třeba vektorovou masku. Můžeme z něj udělat výběr, který následně třeba vylijeme barvou, pak také můžeme tvar jednoduše vytáhnout jako křivku předtím. Co si vyberete je na vás, já nyní vytvořím Vektorovou masku. To udělám tak, že klepnu na tvar pravým tlačítkem myši a vyberu „Vytvořit vektorovou masku“. Pokud tuto možnost nemůžete vybrat, zkontrolujte, zda jste v nové vrstvě.

Když máme vektorovou masku, můžeme tvar dále třeba vybarvit. To uděláme tak, že klasicky vezmeme nástroj Plechovka barvy a celou vrstvu vylijeme barvou. Ano čtete správně, celou vrstvu. Vrstva se sice vylije celá, ale barva bude vidět pouze v tom místě, kde je vektorová maska. V tutoriálu kde tvoříme robota jsme si ukázali, jak funguje odečítání. Jednoduše vybereme cestu a nastavíme 'co má dělat'. Zde mám mezeru u ruky, tak tam vyberu odečítání. Pamatujte, že co je výš, to má větší váhu.

Můžete použít přechod... cokoliv. Tímto způsobem se tvoří vektory. Teď bych mohl ještě přidat hlavu a mám jednoduchého vektorového běžce.

Pokud si vykřivkujete nějaký složitější tvar a chcete si ho uchovat, tak zvolte „Definovat vlastní tvar“, pojmenujte, klepněte na OK a je to. Nyní se váš tvar bude nacházet mezi Nástroji, když vyberete Nástroj jiný tvar.

Ořezávání

Pokud máte nějaký obrázek a z něj potřebujete jen určitou část, není nic jednoduššího než jí vyříznout, a to pomocí pera. Vezmeme si například tady tuhle rybičku.

Teď si jednoduše vezmeme Pero a začneme rybku obtahovat.

Až budete mít vybranou celou rybu a cestu dokončíte (uzavřete), máte na výběr z více možností. Asi nejlepší bude kliknout pravým tlačítkem myši na cestu a zvolit „Vytvořit výběr“. Rybka bude ve Výběru a vy ji můžete vyjmout, zkopírovat atd. nebo třeba zvolíte Doplněk (Shift + CTRL + I) a následně smažete okolí rybky (Delete).

Další možností je vytvořit z pozadí vrstvu, to uděláte tak, že klepnete ve Vrstvách na Pozadí pravým tlačítkem myši a zvolíte „Vrstva z pozadí“. Následně pak můžete klepnout na cestu pravým tlačítkem myši a zvolit „Vytvořit vektorovou masku“. Vidíte, jak vám vše okolo rybky zmizelo, přesto že to tam je.

Cesta od ruky

Tomuto nástroji bych nevěnoval moc pozornosti. Využijete ho spíše s tabletem, protože kreslit od ruky myší, je sebevražda, ale zkusit to můžete. O co jde? Jde o to, že si vy od ruky nakreslíte cestu a Photoshop vám jí převede na křivky, trochu tu cestu vyhladí, ale stejně to není ono. Takže pokud nemáte tablet, nebo nejste dost šikovní, radši použijte klasické Pero.

Doufám, že jste vše pochopili a já na nic nezapomněl. Pokud by jste něčemu nerozuměli, nebo zde něco chybělo, tak okamžitě pište a já se to pokusím dát do pořádku.


Ostatní díly seriálu:
[05.08. 2010] - Photoshop - barvy
[05.08. 2010] - Photoshop - PixelArt
[05.08. 2010] - Photoshop - vektor
[05.08. 2010] - Photoshop - animace
Klíčová slova: photoshop cs3 2d grafika vektor krivky pero body vexel
 

Komentáře:

Napsal: NicharCZ
Přidáno: 15.10. 2010

Podle mě je to přehledný celkem dost. Já osobně to chápu. Mohl bys sem napsat, jaké chyby myslíš? Abych to opravil..

Trvalý odkaz

Přidáno: 15.10. 2010

Díky, pěknej tutoš...

Bohužel jsem narazil na chybu v textu a občas ty úkoly jsou trochu zahuštěný (ten kdo to dělá poprvé se zamotá), co kdby jsi dal úkoly pod sebe a zpřehlednil?

Pak by se to hned četlo a dělalo lépe...

Díky

Trvalý odkaz

Velkej Chytrák
Copyright (c) 2001-2010